Bergen-Pamplona

The day before

Na een hectisch dagje (boerderie, interview krant, Emiel laat thuis, boodschappen, tassen inpakken! etc.) kunnen we nu gaan zitten. We hebben dit jaar besloten (Anna, Romeo, Marloes) om ons eigen hoofdkussen mee te nemen. Dit gaat ten koste van andere spullen die we wilden meenemen. Maar de keuze is gemaakt: kussens gaan mee! Anna kan niet slapen van de spanning. De eerste mooie bedragen voor het Liliane Fonds komen binnen. Geweldig!! Waarschijnlijk gaat de postcodeloterij alle bedragen weer verdubbelen dankzij de inzet van het Liliane Fonds.Vertrekken morgen nadat Romeo z'n rapport heeft gehaald waarschijnlijk een uur of 11. De berichtjes zullen via SMS worden toegevoegd.

Groetjes, Emiel, Marloes, Romeo en Anna

VERTREK

Uitgezwaaid door de buurt

Vrijdag, 3 juli.
Romeo en Dave moesten eerst hun rapport ophalen. Allebei over. Romeo zelfs van 3 havo naar 4 vwo. Om 11 uur vertrokken we. Het was erg warm. In Haarlem geschuild voor een onweersbui. Daarna problemen met bagagedrager Anna. Gelukkig konden we het snel oplossen. De wind nam toe en die kregen we volledig tegen van Haarlem tot Leiden. Uiteindelijk na 74 km op een boerencamping aan de rand van Leiden aangekomen. Om 8 uur kwamen Yentl en Jeroen ook met de trein. Met z'n allen macaroni gegeten. Yentl en Jeroen hadden geen tent mee, maar wel een te groot luchtbed. Dat was lachen.

SMS update
Zaterdag 4 juli. Yentl en Jeroen hebben slecht geslapen want het luchtbed was lek.Wij hadden goed geslapen . Er zat een hele vieze kikker in onze tent. Het leek wel een verrotte augurk. Om kwart over tien vertrokken. Mooi fietsweer, zonnig en warm. Fietsroute ging door het Groene Hart,veel mooie natuur. Direct langs koeien moeten fietsen. 2 pontjes gehad+1 waterbus.

Ook de Kinderdijk met al die molens was indrukwekkend. Veel mensen spreken ons aan. Dat is erg leuk.

Kinderdijk

In Papendrecht ging het zadel van Marloes kapot. De zadelpen brak af. Dit kwam omdat een fietspad gestremd was en we onze fietsen door poortjes moesten loodsen, daarbij moesten we onze fietsen wel optillen anders konden we de bocht niet maken. Het gewicht was te veel voor de zadelpen en die brak helaas af, maar gelukkig was er een fietsenmaker heel dichtbij in de buurt. Ook een vervelende tik in de trapper van Emiel kon hij direct verhelpen. Dat was een geluk bij een ongeluk, want met dat kapotte zadel konden we niet verder. De camping die we wilden, zagen we niet. De volgende camping was 9 km verder. Het was al 17.30 en we zagen ons al aan de noodmaaltijd. Opeens een bordje camping! en na 1 1/2 km waren we er al. Na ruim 80 km in Moerdijk op camping Jolly met zwembad!

camping Jolly

's Avonds wilden we graag licht in het toilet. Dat was een heel gedoe. De nieuwe eigenaren wisten nog niet helemaal hoe ze dat voor elkaar konden krijgen. Op een gegeven moment had een gedeelte van de camping geen stroom!! Na een uur en heel veel mensen die zich er mee bemoeid hadden;GELUKT, licht op het toilet!!!

SMS updateZondag, 5 juli. Opnieuw erg warm maar wat minder zonnig. Via Breda en het mooie riviertje Mark het land uit. Het was erg rustig in steden en dorpen. Wel veel (race) fietsers. In Meer bij een Spar ons weer bijgevuld. 's Middags nam de wind toe. Nu staan we op een camping nabij Rijkevorsel. Veel staanplaatsen en een klein trekkersveldje. We waren wat vroeger dan gisteren en konden wat beter uitrusten. Gisteren 80 km gefietst. Vandaag 65 km. Het begon te regenen en te onweren nadat we de tent hadden neergezet. Inmiddels na het eten zitten we lekker bij de tent spelletjes te spelen.

Maandag 6 juli. Eerst naar de Bristol voor een regenpak voor Romeo. Mislukt. Ook even naar de Aldi om een voorraadje in te slaan. Kwamen fietsers uit Alkmaar tegen. Later voor Mechelen weer. Veel gefietst langs de Nete. Leuk, maar op een gegeven moment hadden we het wel gehad. Veel tegenwind. In Mechelen (lijkt op Gouda maar dan veel groter) was er Kermis. Pauze genomen. Toen werd het doorzetten. We dachten dat we er wel waren (nog zo'n 12 km). We reden fout, we reden om, we hadden regen+tegenwind . Het werd meer dan 20 km. Iedereen was moe. De Nederlanders uit Alkmaar staan naast ons (camping Londerzeel) Totaal 80 km.

Dinsdag 7 juli Geraardsbergen. Vanochtend vertrokken we zonder ontbijt en veel tegenwind. Eerst bij een Aldi ontbeten en daarna via de Leikerenroute (oud spoorbaantje) tot Aalst gefietst. Erg leuke route. Na Aalst ging de route verder via een jaagpad langs de Dender. Steeds meer mensen vragen ons of we naar Compostela gaan. Vandaag ca. 55 km gefietst, omdat de volgende camping ca. 50 km verder ligt.

We zijn gebeld door Radio Noord-Holland en komen morgen om 8.30 in de uitzending. Erg leuk !!!!!!!!!

8 juli 2009 : extra SMS-bericht:
Girorekening 5242766 t.n.v. M.l. Goosens-Rijneveld o.v.v Liliane fonds

SMS update
Woensdag 8 juli. Heel veel regen gehad vannacht. Om 8.30 kwam Marloes rechtstreeks in de uitzending van RTV NH. Erg leuk. Vandaag hadden we veel tegenwind en aardig wat heuvels. Viel best tegen.

Net voor Tournai moesten we voor de regen schuilen.

waterproof !!

We hadden toen slechts een gemiddelde van 13,5 km/uur. We moesten kiezen voor een camping in Tournai of 21 km verder. Dat laatste hebben we gedaan en uiteindelijk na 80 km een camping net over de grens in Frankrijk genomen. We arriveerden tegen zessen. Het was een lange en zware fietsdag. Hopelijk is het morgen beter weer, het is nu koud.

Donderdag 9 juli.
Vanochtend geen wekker! spiegeleieren en soep de legumes toe (hadden we over van gisteren). Regen. Balen, maar wel wind mee! De stemming zat er goed in.

In een winkeltje kregen we een soort gehakte baklava cadeau voor onderweg. Heel aardig van die meneer.  Route ging via Cambrai, erg druk en veel rotondes.'s Middags nam de wind toe. Nu op camping in Honnecourt, bekend van de befaamde kip (was inderdaad erg lekker maar duur) met heeeel veel tuinkabouters en heavy metal op de achtergrond uit boxen. Een mooie combinatie. Zitten heerlijk en genieten van de Fransen. Veel kerkklokken op 20 meter afstand!!!! En er zijn hier idioot veel konijnen op de camping. 70 km. op de teller erbij.

Vrijdag, 10 juli. Opnieuw veel wind, tegenwind, maar wel droog. Temperatuur 18 graden. Het was een lange dag van ruim 80 km met veel heuvels. Het echte doortrapwerk dus. We staan nu op een camping nabij Noyon. Erg armoedig en niets te beleven. Enge honden en zeer vies toilet. Kinderen hebben goed gefietst en zijn op tijd naar bed gegaan.

Zaterdag 11 juli.
In Noyon kwamen we in een Turkse optocht terecht. We hadden besloten niet over Parijs te gaan, omdat er geen campings waren en de hotelletjes op die route allemaal 'complet' waren. Dus nemen we de hoofdroute via Chartres. Onderweg een 'route barree' genomen met enig risico, want als het niet zou lukken zouden we een behoorlijk eind moeten terugfietsen.

Uiteindelijk via een pad door een graanveld konden we langs de brug in aanbouw. Aan het eind van de route kwamen we in een plaatselijke wielerronde die precies via onze route ging. Een paar keer moesten we aan de kant vanwege het aanstormende peloton. Bij de finish kwamen wij net na de laatste rijders binnen. Dat gaf aanleiding tot veel hilariteit, zeker omdat we Anna onze bolletjes trui/t-shirt  hadden laten aantrekken !!!!!!!!!
De camping lag meer dan 8 km uit de route bovenop een heuvel en stelde niet veel voor.

Zondag, 12 juli. Veel regen vannacht gehad. Emiel was de hele nacht misselijk geweest en was erg moe. In de ochtend regelmatig motregen. Daarna klaarde het op. Behoorlijk wat klimwerk vandaag. Na 53 km op een aardige camping aan de route in Henonville aangekomen.

Pizza wordt zo bij de tent bezorgd!! 's Avonds gezellig spelletjes gedaan. We hebben erg gelachen.
Morgen krijgen we een dag met nog meer heuvels. Bedankt voor alle leuke reacties en giften voor het Liliane Fonds!!

Maandag, 13 juli. Zonnig en lekker weer bij vertrek.Vandaag erg veel klimwerk. Maar we werden leuk aangemoedigd door omwonenden en automobilisten. Besloten een camping na 52 km te nemen i.p.v. 75 km. Route begint wat toeristischer te worden. We zitten nu ruim 60 km van Chartres. Onderweg een fietser uit Groningen tegengekomen die eerst naar Spanje was gefietst en nu op de terugweg is. We zitten nu op een grote, luxe familiecamping waar vanavond een feest vanwege 14 juli wordt gehouden. Het vuurwerk is nu al begonnen.

SMS update

Dinsdag 14 juli. Gisteravond nog een leuk feest meegemaakt op de camping. Lampionnenoptocht achter Bollo de Beer gevolgd door een prachtig vuurwerk met Michael Jackson als achtergrond muziek. Daarna disco. We ontmoeten nu meer fietsers uit Nederland. Op een terrasje heerlijk koffie aan het drinken, begin een francaise opeens te gillen "le chien, le chien". Ze liep met een hondenriem zonder hond eraan. Die was er vandoor gegaan. Vandaag was het zonnig, maar we hadden een straffe tegenwind uit het zuiden. Anna en Romeo hielden het uitstekend vol. Onderweg konden we nauwelijks wat kopen ivm 14 juli. Gelukkig konden we bij een soort rommelmarkt crêpes kopen.

Na 75 km kwamen we gelijktijdig met 2 Nederlanders die we gisteren ontmoet hadden, bij de camping in Chartres aan. Drukke en gezellige camping met Djembé trommels op de achtergrond. Morgen willen we onze eerste rustdag nemen en uitslapen, maar we hebben net gehoord dat we bij RTV NH om 8.30 in de uitzending komen!!!!

Donderdag, 16 juli. Gisteren een fijne rustdag in Chartres gehad. Bezoek aan Kathedraal was geweldig, maar ook centrum is erg leuk. Vandaag was een zware dag vanwege de hitte (33 graden) en heeeel veel grote graanvelden. Echt heel veel en heeeeeeeeel groot.Onderweg in een klein dorpje was een man tijdens een kerkdienst niet goed geworden en werd gereanimeerd. Kort daarna kwam de ambulance.

Vandaag ruim 70 km gefietst. We zijn nu in het dal van de Loir aangekomen en staan op een heerlijke camping met zwembad in Cloyes. We waren net 3 minuten in het zwembad en toen moesten we er van de badmeester al weer uit omdat het zwembad ging sluiten. Maar toen hij weg was mochten we het water weer van hem in!! Nu onweert het vreselijk en zitten we in de tent.

Vrijdag, 17 juli. We hebben er twee weken opzitten. Vandaag met veel koeler weer(18 graden) vertrokken vanaf de camping. De eerste 30 km gingen redelijk makkelijk in het dal van de Loir. Daarna na Vendome kwamen we weer in de eindeloze graanvelden te fietsen en opnieuw met heel veel tegenwind en enorm zware buien.

We moesten steeds goed kijken of we het volgende dorp konden halen voor de bui los barstte. Op een gegeven moment gescholen voor noodweer bij een rokersruimte op een fabrieksterrein.

Daarna bij een spoorweg overgang gewacht op de TGV, die met meer dan 300 km/u onder ons doorging.

De laatste kilometers voor Chateaux Renault hard gereden om voor de bui binnen te zijn. Onder een afdakje van de Lidl gewacht tot de enorme bui met onweer, bliksem en windvlagen voorbij was. En wie zagen we daar in die bui fietsen? Onze twee Amsterdammers. Besloten om vanwege het weer maar een hotel te nemen in het centrum. Erg lekker na zo'n dag met regen. En ja hoor, onze Amsterdammers
dachten er precies hetzelfde over.

Zaterdag, 18 juli. Vanochtend vroeg vertrokken uit het hotel. Lekker geslapen. Het was een hele toer om Tours door te komen. 11 jaar terug zijn we met onze kinderen hier ook op de fiets geweest. Ook vandaag weer veel tegenwind, bewolkt en fris. Besloten om in Veigne de camping te nemen. Het aardige is dat we hier 11 jaar terug ook stonden. Nu veel doortrekkers naar het zuiden. 's Avonds mosselfeest op de camping in de regen. Veel aanspraak van de Fransen, erg gezellig en grappig. Ze vertellen onze fietstocht aan elkaar door.

We gaan waarschijnlijk na Poitiers de Atlantische Variant van de route doen. Iets langer maar wel afwisselender.

Zondag, 19 juli. Al vroeg vertrokken. Weer volledig wind tegen (kracht 4), bewolkt en fris. Landschap is afwisselender. In de middag het dal van de Vienne gevolgd. Een Française vroeg of we de weg kwijt waren, maar het leek eerder andersom.

We werden ingehaald door een Nederlander op een racefiets met een Bob-aanhanger. Hij was pas een week onderweg!! Verderop een Nederlandse jongen die al van anderen had gehoord dat een Nederlands gezin op weg was naar Pamplona. Ook hij neemt dezelfde fietsbus. We wilden eerst in Chatellerault de camping municipal nemen, maar dat zag er niet erg aantrekkelijk uit. Ook was er in die stad veel veranderd qua wegen. Dat maakt het soms wel lastig. Toch maar doorgefietst en na 85 km kwamen we om 17:30 op de camping in St Cyr aan bij een groot recreatiemeer. De kinderen herstelden erg snel na zo'n zware dag en wilden ' s avonds graag waterfietsen!!!!! Zo was het wel even genoeg vonden wij.

SMS update
Maandag 20 juli. Vanochtend laat wakker. Iedereen was moe en sloom. Tentstok van Romeo knapte nu op een andere plaats, oei. Na 20 km kwamen we in Poitiers aan. Mooie stad. Het was vandaag mooi weer, wel erg warm (we blijven zeuren als Nederlanders !). In de middag venijnige klimmetjes tot 12 % in een prachtige omgeving. In combinatie met de warmte werden Romeo en Marloes 'misselijk' in hun benen. Na 48 km camping genomen. Omdat het heet was kregen we limonade aangeboden van de beheerster. Camping zag er leuk uit, maar elke kwartier raast er een sneltrein langs/over de camping.  Dat wordt een onrustige nachtje. Kids hebben bij een riviertje gespeeld. Ook problemen met mobiel. Geen e-mail meer en alle contactpersonen kwijt. Hopelijk dat ze dat via het werk kunnen oplossen.

Dinsdag 21 juli. Het was al prachtig weer toen we opstonden, maar opnieuw een straffe zuidenwind tegen. We gingen vroeg weg. We wilden zo'n 75 km fietsen. Na 20 km een koffiepauze in een Frans "roddeldorp". De bakker was op vakantie en 2 andere winkels hadden grote borden met 'Pain' voor de deur staan. We hadden de dag verdeeld ivm de tegenwind en de hitte (35 graden) in afstanden van 20, 25 en 30 km. Dat werkt goed. De laatste 30 km. deelden we weer op in 3X 10 km. Veel gezongen op de fiets. Erg gezellig. In Melle in een grote Intermarche inkopen gedaan.

Lekker cool. Daar ook bij de Tourist Info gevraagd of en waar de camping in St. Leger bestond. Na 20 minuten bleek deze inderdaad te bestaan. De laatste 30 km waren echt slopend.

De bidons hadden we al 3 keer bijgevuld.

Na een mooi bos zagen we de camping bordjes en tot onze grote verrassing was er een restaurant en zwembad bij!! We hadden ons namelijk al ingesteld op een zeer sobere camping en het aanspreken van onze noodmaaltijd.

Heerlijke rustige camping, waar er zelfs geen telefoon bereik is, die ons deed denken aan de beste camping die we ooit hebben gehad in de Dordogne.

SMS update
Woensdag 22 juli. Heerlijke rustdag gehad met mooi weer. Ook mobiel kon niet gebruikt worden. Veel gezwommen. 's Avonds weer hevig onweer.

Donderdag 23 juli. Het had een groot deel van de nacht geregend en er was veel kleding nat en vochtig geworden. Van onze Nederlandse buren kregen we nog koffie aangeboden. Erg aardig.

De eerste 30 km gingen goed, maar we moesten toen een tijd (bijna een uur) schuilen voor hevige regenbuien.

Daarna werd het echt zwaar met zeer veel tegenwind, buien en klimmen.

Besloten een hotel in Saintes, na 60 km, te nemen. Mooie stad en prachtige kathedraal bezocht.Onderweg 2 hertjes in wijngaarden gezien en 3 ooievaars. We zijn allen erg moe door die tegenwind. Beetje planning gemaakt voor de resterende dagen. Veel fietsen en geen rustdag :( Morgen fietsen we naar Royan en steken daar dan de Gironde over naar Les Landes.

SMS update
Vrijdag, 24 juli. Na een heerlijk hotel in Saintes vroeg vertrokken. Gelukkig was de wind afgenomen en was het droog. We moesten eerst nog naar Royan, ruim 40 km fietsen door heuvelachtig gebied en nauwelijks dorpjes.

In Royan namen we de ferry over de Gironde. Auto's moesten zijwaarts de ferry op. Net het spelletje rush hour.

Daarna volgde een mooie route door beboste duingebieden en kustplaatsen via mooie fietspaden.

We hebben de hele vakantie niet zoveel fietsers gezien als nu. Uiteindelijk in Montalivet een grote municipal camping genomen. Op de camping stonden we gelukkig ver weg van de jonge dronken kampeerders.
Morgen is Anna jarig (10 jaar). We hebben haar fiets en tent versierd en we hebben wat cadeaus gekocht.

Zaterdag, 25 juli. Anna jarig, 10 jaar! In de tent van ons cadeaus gegeven. De fiets en tent hadden we versierd.

Als ontbijt kreeg Anna omelet, haar lievelingsontbijt. Anna reed vandaag op een versierde fiets. Het was mooi weer en vlakke lange wegen langs de kust.

Onderweg kreeg Emiel een lekke band. Een nieuwe binnenband zat er snel in, maar er bleef een bobbel op de buitenband zitten. Na nog een poging was het leed verholpen

Het kostte meer dan een uur en we kregen pas om 14:30 uur ons eerste kopje koffie. Onderweg moesten we 12 km rijden op fietspaden van minder dan 1 meter breed. Erg mooi.

Rond 6 uur kwamen we na 77 km op de camping in Grand Crohet Ocean aan. Daarna nog naar zee gegaan. Enorme golven met heel veel stroming. Heel erg leuk om in te duiken. Anna bedankt iedereen voor alle leuke felicitaties!!

Zondag 26 juli. Goed en rustig geslapen. Het was volledig onbewolkt en de temperatuur liep uiteindelijk op tot boven de 30 graden. Kort na de camping volgden we een fietspad over een voormalige spoorbaan richting Andernos, Audenga en verder. Het was heel druk met dagjesmensen op deze route. Ook de autowegen richting Cap Ferret stonden volledig vast. Koffie gedronken bij een veel te duur restaurant maar we met Gods gratie in een hoekje van de tuin mochten zitten.Toen we wegfietsten zagen we dat er om de bocht een super casino was geopend. Balen! De wegen waren erg recht en je keek kilometers ver vooruit. In Belin-Beliet begaf de bagagedrager van Anna het op een cruciale plek. Dit was niet meer te repareren en we besloten de bagage her te verdelen. Dat lukte gelukkig. Anna had het liefst tot het eind toe haar eigen bagage achterop genomen. De bagagedrager hebben we achtergelaten. Na bijna 80 km kwamen we in extreme hitte aan bij een air-naturelle camping met loslopende paarden, ezels etc. Dichtbij via een "oerwoudpaadje" een riviertje waar we heerlijk hebben gezwommen en gevist.
Er is een provisorisch toilet, zonder afvoer, waar we zaagsel over de inhoud van de pot moeten gooien. Anna vindt het lekker naar het hamsterhok ruiken. We staan hier als enigen op de camping.

Maandag, 27 juli. Vannacht was het weer omgeslagen. Het begon plotseling te waaien en vanochtend was het grotendeels bewolkt en een stuk koeler. Naast onze tent stond een paard!! te grazen. Vandaag door heel veel bossen met dennenbomen gefietst. Enorme aantallen dennen waren ontworteld of afgebroken als luciferhoutjes: een ware veldslag.

Later gehoord dat een zeer zware storm in januari dit veroorzaakt heeft. Onderweg nog een Belgische Santiago-fietser tegengekomen.

Na ruim 65 km kwamen we op een camping met veel Engelsen en Nederlanders aan in de buurt van Lesperon. We hebben nu ruim 1600 km gefietst. Heerlijk gezwommen. Daarna vielen we in slaap in de tent.

Toevallig kwam er een pizzakar vandaag op de camping langs. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. 's Avonds namen we een drankje op  het terras. De eigenaar vond het om 22.00 uur wel welletjes, sloot alles af en deed het licht uit ! Daar zaten we met ons net gevulde glazen in het donker. We zaten lekker op stoelen en we hadden betaald dus hebben we daar nog maar een tijdje op het pikdonkere terras gezeten.

Dinsdag, 28 juli. Vertrokken vroeg. Het was prachtig weer en het ging lekker snel.(eerste 36 km. in 2 uur tijd)

Houtskoolstokerij in Les Landes

Tot Dax nog in de bossen gefietst en daarna werd het weer heuvelachtiger en erg afwisselend. Na 70 km net buiten Peyrehorade al om 14.30 uur een camping Muncipal genomen aan een rivier. Camping zat vol met schoolkinderen. Lekker aan de rivier gezeten.

We waren alle  vier verbrand en moe.

SMS update

Woensdag 29 juli. Vanochtend met mooi weer weg. Het was warm en vochtig en het werd flink heuvelachtiger. Opvallend zijn de groene heuvels hier die eruit zien als hobbels in het landschap. Pas na 35 km was er gelegenheid om koffie te drinken in St-Palais. Daarna grotendeels de doorgaande route genomen naar St. Jean Pied de Port.

Er zaten gemene klimmen met druk verkeer bij. Lastig fietsen. Onderweg meer pelgrims te voet gezien. In St. Jean waren er opeens wel erg veel pelgrims. Sommige stapten uit busjes. We twijfelen nu aan de echtheid. We zitten in een hotel bij een café en onze fietsen mochten we in het restaurant zetten!!!

's Avonds uit eten geweest. Het is hier echt Baskenland. Het eten van Emiel zag er niet uit en is er nog misselijk van. Een dikke zwarte substantie (stierenballen ?!!).

We hebben erg zin in morgen: de beklimming van de Roelandspas via Roncevalles in de Pyreneeën.

SMS update
Spanje, donderdag 30 juli. Vandaag een echte bergetappe. We vertrokken om half tien vanuit St. Jean pied de port. Na de eerste klimmetjes kwamen we na 8 km aan in Spanje.

Vanaf Valcarlos begon een klim van 16 km met een stijgings% van 7-9%. We deden het rustig aan en dat ging uitstekend. Het was een prachtige groene omgeving met geweldige uitzichten. Onderweg kwamen we meer fietsers tegen en we werden flink aangemoedigd.

Opvallend was dat je bij het klimmen dacht dat je iets omhoog ging, maar als je achterom keek zag je pas hoe steil het was. We waren heel melig tijdens het klimmen. Romeo en Marloes deden Sonja Bakker steeds na en werden ingehaald door een man die een hele tijd achter hen had gefietst. Hij moest heel erg lachen. Emiel reed verderop met Anna en zongen heel vals "wij houden van Oranje" en begonnen heel hard te roepen "haarspeldbocht, haarspeldbocht". Ze hadden echter niet door dat die Nederlander direct achter hen zat en Marloes en Romeo lagen slap van het lachen.

Na ruim 2 uur klimmen kwamen we op de pas aan. Geweldige prestatie van iedereen.

Toppertje op de top!!

en nog een toppertje

Emiel Super trots en blij !!!!!!!!

In Roncevalles, ietsje verder, heerlijk koffie gedronken en aardige Nederlanders ontmoet.

Enkele kilometers verder een mooie Spaanse camping genomen met een prachtig maar ijskoud zwembad met badmeester, waar we als enigen in zwommen. We snappen nu waarom!

Nu, rond 21:30 uur, is het erg koud. We hebben al extra broeken en fleecevesten aangedaan. Morgen moeten we nog 2 klimmen van totaal 5 km doen en dan veel afdaalwerk naar de camping nabij Pamplona. We zijn er bijna, maar nog niet helemaal!!

SMS update SMS update: 31 juli 2009 :
00.30 uur na een whiskey, wat we nog nooit gedronken hebben, nog steeds Koooooooouuuuuuuuuuddddddddddd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SMS update

Vrijdag 31 juli. We hebben het gehaald !!! Na 1821 km op de teller kwamen we vanmiddag aan op de camping in Pamplona. Vanochtend werden we in de kou wakker. Anna was vannacht bij ons komen liggen vanwege de kou. Emiel zijn verjaardag hebben we gevierd en daarna vertrokken we voor het laatste traject naar Pamplona. Onderweg nog 2 klimmen gehad van 2 en 3 km en voor de rest veel afdalingen.

Onderweg bij een beklimming werden we begroet door 2 Nederlandse fietsers die in tegengestelde richting aan het fietsen waren en zeiden " tot straks op de camping". Het bleek dat zij al door andere reizigers van onze komst op de hoogte waren gesteld en zij waren vandaag een rondje aan het toeren. Spanje is veel droger dan Frankrijk en de dorpjes zien er veel meer verlaten uit. Pas om 2 uur vonden we een restaurant voor een kopje koffie. Na 45 km kwamen we op de camping aan.

Er zijn veel Nederlandse fietsers die via Cycletours fietsen. Om 4 uur ging het zwembad 'open' en de hele camping lag een minuut later in het water.

Iedereen ontzettend bedankt voor alle leuke reacties op de website of telefonisch en giften voor het Liliane Fonds:het speciale fonds voor kinderen met een handicap in ontwikkelingslanden (giften kunnen we thuis pas bekijken). En wie weet tot een volgende keer!!

Zaterdag 1 augustus. Vandaag naar Pamplona geweest (niet op de fiets). Leuke stad, maar alles staat in het teken van stieren. Pamplona is gelijk aan stier!

Terug op de camping wilden we gaan zwemmen, maar het begon ontzettend hard te waaien vanwege noodweer. De tenten vlogen bijna de lucht in. Toen maar besloten alles af te breken (15.00 uur) en begon het lange wachten. Daarna begon het fiks te regenen. Vanwege de vakantiedrukte heeft onze bus een vertraging van 2 uur en we wachten nu tot 23:30 op het vertrek.

Dinsdag 4 augustus. We zijn zondagavond 2 augustus laat na een vermoeiende busrit van bijna 22 uur thuisgekomen.

We hebben een prachtige vakantie gehad en zijn blij dat alles goed verlopen is. Ook zijn we enorm blij met de positieve reacties en bijdragen voor het Liliane Fonds. Voor degene die nog op vakantie zijn: U KUNT NOG STEEDS UW BEDRAGEN OVERMAKEN VOOR DE SPONSORING!!
En de postcodeloterij verdubbelt uw bijdrage, dus er kunnen dan 2 keer zoveel kinderen worden geholpen. Inmiddels hebben wij ook wat nieuw foto' s toegevoegd.
Nogmaals bedankt .
Marloes, Emiel, Romeo, Anna

BYEEEEEEEEEEEEEEEE!!

Uitspraken

• Yentl belt de 1e dag: "jullie weten toch wel waar je vanavond uitkomt! In Scheveningen of Zuid-Holland?"
  • Emiel heeft 's morgens broodjes gekocht. Anna ziet de buit en roept "Eten !!!"
  • Een boom drupt na van de regen. Anna: "he die boom lekt !"
  • Emiel zegt:"Mooi he die zonnebloemen en die witte bloemen". Anna zegt: Dat is blokfluit (fluitekruid).
  • Dodelijke uitspraak(meerdere keren gehoord) van Emiel: "He, ik dacht dat we veel verder op de kaart waren."