Bergen-Praag

Dagboek!

Het is nu donderdag. Morgen vertrekken we. Romeo en Dave halen eerst nog hn rapport op. Hopelijk kunnen we nog wat foto's plaatsen via deze site. Verder proberen we af en toe wat posities te laten zien via http://www.trackr.nl/user/ego

Klik hier voor meer foto's

SMS updateSMS update: 27 juni 2008 :
We zijn na 70 km in Bussum aangekomen. We zitten heerlijk voor de tent. Yentl en Jeroen komen hier vanavond ook kamperen. Vandaag veel wind mee gehad. Voor Anna was dit een nieuw record.

SMS updateSMS update: 28 juni 2008 :
Zaterdag. Veel regen en veel gestopt. Regenkleding aan en uit. Schuilen onder bomen. Route was erg mooi over de Utrechtse Heuvelrug. Ook erg leuk is Gelderse vallei kanaal. Nu op camping nabij Veenedaal Vandaag 55 km gefietst. Hopendat het morgen droger wordt..

SMS updateSMS update: 29 juni 2008 :
Zondag, droog weer. Via Arnhem naar Lobith gefietst . Veel zijwind langs de Rijn. Nu op fraaie minicamping beland. Vanavond uit eten in ELTEn Duitsland.Veel aandacht van voorbijgangers.

SMS updateSMS update: 30 juni 2008 :
Maandag.mooie fietsdag naar Wesel. Rustige wegen. Opnieuw 54 km gefietst . Nu op de grootste camping in Duitsland . Vreselijk veel jonge lui met veel drank. Ook heel veel stacaravans. Ga hier nooit heen !!

SMS updateSMS update: 1 juli 2008 :
Vandaag meer dan 70 km gefietst . We vertrokken al om 900 uur. We hebben de Camping met dronken jongelui overleefd. Ze bleven tot 4.00 uur feesten, drinken en joints roken. We volgden vandaagg het dal van de Lippe. Nu op een veel betere camping aangekomen en gezwommem in een meertje. Anna fietst geweldig goed . Nu op een terrasje op de camping met uitzicht op de haven.

SMS updateSMS update: 2 juli 2008 :
Woensdag rustdag. Erg warm (boven de 30). Lekker aan meertje gezeten en gezwommen. Bedankt voor alle leuke reacties op de website. Helaas veel problemen met mijn nieuwe mobiel. Kan hem alleen maar uitzetten en daarna resetten. Ook batterij erg snel leeg. We hebben voor het eer

Een stekkerblok bij ons,want er moeten heel veel apparaten worden opgeladen. Morgen wordt 100% regen en 0 uur zon voorspeld.Zullen de regenspullen maar klaar leggen.

SMS updateSMS update: 3 juli 2008 :
Donderdag.lekker gefietst.De eerste heuveltjes gehad en veel onverharde bospaden.(nog een restje van de romeinen) Ook waren we verkeerd gereden. Nu in hotel in Werne, leuk stadje.Onze fietsen staan in een enorme congrszaal nog net niet op het podium.......Heel veel behulpzame mensen tegengekomen.Het was een bewolkte dag en af en toe regen lekker fietsweer.graag morgen weer zo,n dag!

SMS updateSMS update: 4 juli 2008 :
Vrijdag. Heerlijk geslapen en ontbeten in hotel. In Hamm is Anna tegen een paaltje gereden. Met haar niets aan de hand, wel met haar pedaal die scheef stond. Ze kon er wel mee verder fietsen, maar voor de zekerheid toch langs een fietsenmaker gegaan. Bleek dat de schroefdraad in de trapper kapot was. Met special gereedschap hebben ze de schroefdraad kunnen herstellen. Dus alles is weer OK.
Nu zitten we op een boerencamping 10 km voor Lippstadt . Vandaag veel gefietst door industriegebieden, maar de route was toch erg landelijk gekozen. Wel bleek de route niet altijd aan te sluiten met fietskaart en hebben we toch wel enige kilometers omgereden. Vandaag 68 km gefietst .

SMS updateSMS update: 5 juli 2008 :
Zaterdag.Mooie route via Lippstadt naar een camping bij Paderborn. Anna had na de val van gisteren nog een behoorlijk slag in haar wiel. Die hebben we onderweg uitgehaald. We zitten met de tent aan een riviertje met stroomversnelling. Kinderen hebben heerlijk gespeeld. Opvallend is de behulpzaamehid van de Duitsers. Als je maar even op de kaart kijkt komen ze uit alle hoeken op je af om je

Te helpen. Morgen onze eerste bergetappe.

SMS updateSMS update: 6 juli 2008 :
Zondag. We namen het alternatief van Paderborn naar Warburg. In Werer "mistten" we een bordje en kwamen na een lange klim volledig verkeerd uit. Het kostte ons uiteindelijk bijna 2 uur met veel klimwerk om weer op de originele route uit te komen. Daar kregen we te maken met een aantal behoorlijke klimmetjes. Anna deed het geweldig (en de jongens natuurlijk ook) en op een hoogte van ruim 400 meter behaalde ze de bolletjes trui. In de buurt van Warburg raakten we opnieuw door een ontbrekend bordje volledig uit koers. Kaart en bordjes sluiten op deze route niet erg goed aan.Uiteindelijk om 1800 uur kwamen we na 80 km op de camping uit waar we Goelash hebben gegeten.Pittig dagje dus.

SMS updateSMS update: 7 juli 2008 :
Maandag. Vandaag eerst de Diemel nog gevolgd en later de Weser. Onze eerste stop werden we overvallen door een zware regenbui (schuilen onder een parasol). Het bleef de hele dag vreemd weer; felle opklaringen en dan weer een bui. Via veel bospaden, het leek wel mountainbiken, na 65 km op een mooie camping in Oberweser aangekomen. Het landschap is hier geweldig mooi. Veel natuur afgewisseld door leuke dorpjes. Als het morgen mooi weer is nemen we een rustdag.
Leuk al jullie reacties te mogen lezen.

SMS updateSMS update: 8 juli 2008 :

Dinsdag. Ook met slechtweer een rustdag! We werden wakker met regen en iedereen verlangde naar een rustdag. We hebben ondanks de regen toch nog gezwommen in een groot zwembad bij de camping. 's middags gemidgetgolfed in de regen. En natuurlijk heeft ........weer gewonnen!Morgen gaan we weer lekker verder fietsen.

SMS updateSMS update: 9 juli 2008 :
Woensdag . Het was koud en vochtig toen we opstonden. We reden stroomopwaarts r

Vervolg. Richting Hann. Munden, een prachtig stadje aan de Werra, Weser en Fulda. We kwamen vandaag heel veel fietsers tegen. Nu zitten we op een rustige camping aan de Werra, net over de grens van het voormalige Oost Duitsland en dat merk je toch al snel aan de wegen en kwaliteit van de huizen. Vandaag ook veel buien gehad, maar de mooie route maakte dat weer goed.

SMS updateSMS update: 10 juli 2008 :
Donderdag. Een groot deel van de nacht had het geregend. Aan de kant waar Marloes lag was alles nat geworden. Ook de gewassen kleding die we in een drooghok met verwarming hadden opgehangen was nog steeds nat. We vertrokken pas om 1100 uur. In Allendorf, waar enorm veel vakwerkhuizen te zien zijn, koffie gedronken. Vervolgens via de Werra route doorgefietst naar Falken. Daar zou 2 km verderop een leuke camping zijn, maar dat viel tegen. Toen doorgefietst naar de camping van Ebenshausen, maar dat was helemaal niets. Vervolgens naar de tentplaats in Mihla, maar ook daar was niemand en had een slechte reputatie. Noodplan ingezet voor een hotel. Eerste werd verbouwd, tweede werd afgebroken. Nu zitten we in Hotel Graues Schloss uit de 14e eeuw. Echt geweldig. Alleen de plaatselijke op de verieping onder ons maakt wel veel lawaai. Andere opties qua hotel waren hier ook niet. Ook hier is nog duidelijk te merken dat we in het voormalige Oost-Blok zitten. Oh ja, het was mooi weer.

SMS updateSMS update: 11 juli 2008 :
Vrijdag. Na een heerlijk ontbijt in het slot gingen we op weg richting Creuzberg.we besloten het alternatief via de Eisenach en de bekende Rennsteig te nemen. In Eisenach op de markt Thuringer worst gegeten. Daarna begon de zwar

Dit alternatief zou 40 km afsnijden, maar was echt enorm zwaar. Het eerste stuk met name via zeer steile mountainbike paden. Anna deed het geweldig. Halverwege bij een bakkertje weer op krachten gekomen en uiteindelijk via Bad Salzungen op de camping in Barchfeld aangekomen. Veel jongelui in aanloop op een sexy beach festival morgen (1000 mensen)

SMS updateSMS update: 12 juli 2008 :
Zaterdag. Laat wakker na de zware dag gisteren. De jongelui op de camping zaten al aan het bier. De Werra route vervolgd. Onderweg schoot een adder bijna in de spaken. Een wegafzetting leidde tot een omleiding die ons op hetzelfde punt bracht. We waren allemaal vrij moe dus het schoot niet op. De volgende camping bij een jeugdherberg hadden we van te voren moeten reserveren en de camping daarna zou geen douches hebben. Dus nu een gasthof genomen een aantal kilometers voorbij Meinungen. De eigenaar heeft zijn kaarten erbij gehaald om samen de route naar Praag door te nemen. Hij kan er nog steeds niet bij en Tjechen vindt hij maar niets. Oppassen voor fietsendieven ! (ook daar al Smile ).

SMS updateSMS update: 13 juli 2008 :
Zondag. Na het ontbijt heeft de eigenaar, die ook slager is, zijn varkens aan ons laten zien. De grootste was 260 kilo. Wat de varkens niet wisten en wij nu wel, is dat dit hun laatste dag was. Bij vetrek kregen we nog 5 worsten mee.We reden weg in de motregen. Het was zeer rustig onderweg. Na ruim 10 km begon het te hozen en we hebben ruim een uur onder een brug gescholen. Daarna weer verder.Een prachtige omgeving om te fietsen. We hadden vandaag aardig wat pijltjes te overwinnen. In ee klein dorpje onderweg uitgerust bij een straatfestival in de regen. Tot Veilsdorf de Werra route gevolgd. Daarna een doorsteek via een heuvelachtig gebied naar de Mainz-Coburg route met prachtige vergezichten. Ook hier waren geen campings en zochten we een hotel/gasthof. In Coburg was een muzikaal festival op de markt gaande. Erg leuk. Nu een gatshof net na Coburg genomen. Vandaag toch ruim 70 km gefietst. Nog circa 140 km naar de grens met Tsjechie. Morgen hopen we in beter weer naar een ca!
mping in Stadtsteichnach te fietsen. Groeten en bedankt voor de leuke reacties tot nu toe.

SMS updateSMS update: 15 juli 2008 :
Maandag. Bericht een dag te laat vanwege lege accu. We zijn na een slecht ontbijt bij gepensioneerde pensionhouders, die vanwege hun dikte niet meer in staat waren ons te bedienen, verder gefietst via de Main route naar Kulmbach. Het was mooi fietsweer. In Stadtsteinach een
mooie camping genomen. We kwamen daar de Nederlanders uit Oldenzaal opnieuw tegen en hebben samen een biertje gedronken. Vandaag 63 km gefietst door een prachtig gebied.

Dinsdag vervolg. Nog ca 280 km naar Praag. Het eind is in zicht. Oh ja. We zitten bij een leuk meer met een beverkolonie. Morgen misschien kuren !

SMS updateSMS update: 15 juli 2008 :
Dinsdag. Om 10 uur vetrokken. Het zou een zware dag worden. De eerste 15 km gingen nog wel, maar daarna kregen we gestage klim van ca 12 km naar Bischofsgrun via een goed fietspad. Anna kon het goed bijhouden. Aan het eind van deze klim was een heel steil stukje. Daarna via bospaden verder geklommen naar het hoogste punt van de route (890 meter). We kwamen zelfs onder een skilift te fietsen en passeerden de piste. Op een gegeven moment mochten we niet verder ivm boskap. Via een ander bospad kwamen we weer op de route. Nu staan we op een camping in het kuuroord Fichtelberg. Morgen waarschijnlijk een rustdag. Nu nog 40 km voor de g

SMS updateSMS update: 16 juli 2008 :
Woensdag. Rustdag. We hebben ons 3 uur vermaakt in het kuuroord met een 1% zoutbad en een Radonbad. Als het waar is wat ze beweren zijn we nu wel gezond en fit ! Het was overigens geen mooi weer. Dave en Emiel hebben eten gehaald in het dorp op de fiets. Een enorme afdaling en dus ook weer een zware klim. Je moet er wat voor over hebben. Op dit moment is het koud en worden we aangevallen door heel veel kleine mugjes. Dus op tijd de tent in.

SMS updateSMS update: 17 juli 2008 :
Donderdag.In de regen werden we wakker na een hele koude nacht op 800 m hoogte. We werden beloond met een forse afdeling vanuit Fichtelberg . We reden richting Marktredwitz. Veel zware klimmetjes. Onderweg op een bospad een boekje " wat en hoe in het Tsjechies" gevonden. We dachten dat deze van de Nederlanders was die net voor ons waren vertrokken. Onderweg was bij Romeo z'n fiets een spaak gebroken en hij had een fors slag in zijn wiel. Gelukkig vonden we nog net in Duitsland een goede fietsenmaker die niet alleen de spaak repareerde maar ook het probleem met de vastlopende achterrem (bij het remmen blokkeerde de rem tegen de bagagedrager, en door de drager te verbuigen was de rem weer helemaal vrij ) . Ook Anna veel problemen met het schakelen en keting, maar dat konden we goed verhelpen. Na een koude fietsdag kwamen via een fietspad in Tsjechie aan (zie foto). Op dat moment werden we weer ingehaald door de Nederlanders van vanochtend (uit Vlaardingen). Het boekje was niet!
van hen. Nu staan we op een matige camping net voor Cheb. Een groep traditionele volkszangers bracht wel leven in de brouwerij. Verder boodschappen en geld gehaald in Cheb . Alles is hier wel een stuk armoediger dan in Duitsland. Opvallend zijn de vele volkstuintjes met hele kleine huisjes; een soort van buitenverblijf voor de Tsjechen.

SMS updateSMS update: 18 juli 2008 :
Vrijdag. Opnieuw veel regen gehad vannacht en het was opnieuw koud. Overdag 15 graden. Op het marktplein in Cheb koffie gedronken. Echt een geweldig mooie binnenstad. Daarna via vele slechte landbouwwegen en vele zware klimmetjes doorgefietst naar Marianske Lazne. Het was opnieuw een hele zware en koude dag en regenachtig. Omgeving was wel heel mooi. Papavervelden gezien. Onderweg in een klein cafe soep genomen. Bleken daar zeesterren in te zitten. Niet echt smakelijk.Tsjechie loopt qua ontwikkeling toch ver achter bij ons. Een beetje vergelijkbaar met Slowakije. Opvallend zijn de mega-supermarkten, die je kunt vergelijken met die in Frankrijk. Die in Cheb was zelfs 24 uur open. Ook Marianske heeft een prachtig centrum met de mooiste panden. Erg leuk gegeten bij een Pizzeria. Prijzen liggen lager dan in Duitsland. Verder hebben ze hier veel honden die telkens aanslaan als wij langfietsen. Door onze Dazer in te drukken worden ze bijna allemaal stil. Toch een handig apparaat !

SMS updateSMS update: 20 juli 2008 :
Zaterdag. Vetrokken uit Marianske Lazne. We kregen gelijk een behoorlijke klim van 4 km en daarna prachtige vergezichten. In Klaster Tepla bij een bekend klooster uit de 12e eeuw gerust. Opnieuw veel regenbuien en soms ook hele slechte wegen waardoor je niet optimaal kon afdalen. Onderweg werden we ingehaald door 2 andere Nederlanders op weg naar Praag. Gezien de armoedige staat van wegen en dorpen hadden we geen hoge verwachting van de camping in Konstantinovy Lazne, maar niets bleek minder waar. Opeens goed geasfalteerde wegen en prachtige huizen en een mooie levendige camping met zwembad. Duidelijk een kuuroord. Ook de eerder ontmoette Nederlanders uit Oldenzaal en Vlaardingen stonden daar. 's Avonds met z'n allen wat gedronken. Was erg leuk. Morgen een rustdag.

SMS updateSMS update: 21 juli 2008 :
Maandag. Gisteren een lekkere rustdag gehad. We hebben gemidgetgolfed en " ....." was nu laatste geworden. Voor het zwemmen was het te koud. Dave en Emiel hebben hardgelopen. ' s Avonds opeens een enorme windvlaag gevolgd door een fikse bui. De tenten gingen bijna de lucht in. Een hele koude nacht gehad.
Vandaag naar Plzn gefietst. Heel veel wind in de rug en ook erg fris. Plzn is een grote stad (Skoda en Pils). We staan op een camping aan een mooi meer buiten Plzn. De wegen waren beter geasfalteerd dan tijdens de eerste dagen in Tsjechie .

SMS updateSMS update: 22 juli 2008 :
Dinsdag. Na een koude nacht vanochtend wakker met regen. Tussen de buien door de tenten opgeruimd. Vanuit Plzn (Pilsen) naar Rokycany gefietst. Bij een bakkertje koffie gedronken met gebak. We moesten ca 85 km fietsen naar de volgende camping en al snel bleek dat we dat niet zouden halen. Veel klimmetjes, slechte wegen en regen. We hadden het allemaal erg koud gekregen. Enorme regenbuien met onweer trokken voorbij. We reden door tot Horovice waar we een hotel vonden. De tenten en matjes hangen nu te drogen in de hotelkamer. Er zitten ook een paar Nederlanders van wie de nacht ervoor op een andere camping in Plzn en fiets gestolen was. Morgen willen we door fietsen naar Praag, nog ca 60 km.

SMS updateSMS update: 23 juli 2008 :
Woensdag. We hebben Praag gehaald !!!. Vanochtend de FR3 verder vervolgd richting Praag. Het was veel beter weer (vannacht had het nog fors geregend en we waren blij dat we een hotel hadden). Wel hadden we tegenwind, maar met het einddoel in zicht maakte dat niet meer uit. We reden nog even verkeerd en dat was goed te merken; voorbij razend verkeerd. Uiteindelijk op een uitstekend fietspad terecht gekomen aan de oostkant van de Moldau. Veel skatende moeders achter kinderwagen gezien en ook veel MTB-ers. We zochten een hotel zonder ons zorgen te hoeven te maken voor ons fietsen en andere eigendommen. En dat vonden we in hotel Sanssouci, een mooi hotel waar we met elkaar een tweetal kamers met gezamelijke badkamer hebben.Totaal, met omrijden, eten kopen, etc ruim 1400 km gefietst.
Morgen gaan we de stad in.